Informacja o agencie ubezpieczeniowym – Banku Spółdzielczym w Radzyniu Podlaskim
Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń („Ustawa”) informujemy, że Bank Spółdzielczy w
Radzyniu Podlaskim z siedzibą w Radzyniu Podlaskim, ul. Ostrowiecka 35, 21-300 Radzyń Podlaski, numer w rejestrze
agentów ubezpieczeniowych 11179545/A („Bank”), działa jako agent ubezpieczeniowy wpisany do rejestru agentów
ubezpieczeniowych, prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego i na podstawie udzielonych pełnomocnictw
wykonuje czynności agencyjne na rzecz następujących zakładów ubezpieczeń:
GENERALI TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ S.A., GENERALI ŻYCIE TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ S.A.,
Bank jako Agent ubezpieczeniowy informuje, że:
1. posiada, wydane przez powyższe zakłady ubezpieczeń, pełnomocnictwa do wykonywania czynności agencyjnych
w ich imieniu. Udostępnia je klientowi, przed pierwszą czynnością dystrybucji ubezpieczeń i na każde żądanie, w
placówkach Banku;
2. wykonuje czynności agencyjne za pośrednictwem osób, posiadających wydane przez Bank imienne
upoważnienia, które okazują klientowi przed pierwszą czynnością dystrybucji ubezpieczeń;
3. jest wpisany do Rejestru Agentów pod numerem 11179545/A. Wpis do Rejestru można sprawdzić na stronie
Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) pod adresem: https://rpu.knf.gov.pl/search/agent/; sposób wyszukania
agenta podany jest pod wymienionym adresem;
4. działa na podstawie umów agencyjnych zawartych z powyższymi zakładami ubezpieczeń, od których otrzymuje
wynagrodzenie w formie prowizji uwzględnionej w składce ubezpieczeniowej oraz może otrzymywać dozwolone
przepisami prawa i postanowieniami rekomendacji nadzorczych innego rodzaju korzyści finansowe lub
niefinansowe;
5. nie posiada akcji ani udziałów wymienionych powyżej zakładów ubezpieczeń uprawniających co najmniej do 10%
głosów na walnym zgromadzeniu, jak również zakłady ubezpieczeń, z którymi Bank zawarł umowy agencyjne nie
posiadają akcji i udziałów Banku, uprawniających co najmniej do 10% głosów na walnym zgromadzeniu albo
zgromadzeniu wspólników;
6. klienci mają możliwość: złożenia reklamacji, wniesienia skargi oraz pozasądowego rozwiązywania sporów.
Szczegółowe zasady dotyczące składania reklamacji dostępne są na stronie www Banku oraz zostały uregulowane
w Ogólnych/Szczególnych Warunkach Ubezpieczenia. Spór między Klientem a Bankiem może być zakończony w
drodze pozasądowego postępowania w sprawie rozwiązywania sporów między Klientem a Bankiem jako
podmiotem rynku finansowego, zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez
podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowymi i o Funduszu Edukacji Finansowej. Istnieje również
możliwość złożenia skargi na działalność Banku do właściwych organów, w tym do Komisji Nadzoru Finansowego
lub Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
7. jest zobowiązany:
7.1 przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań klienta w celu zaproponowania produktu ubezpieczeniowego
zgodnego z jego wymaganiami i potrzebami. Przedstawiona propozycja będzie uwzględniać wyłącznie
produkt/-y, do dystrybucji których Bank jest uprawniony,
7.2 postępować uczciwie, rzetelnie, profesjonalnie i zgodnie z najlepszym interesem klienta,
7.3 przekazać klientowi w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym, aby
umożliwić mu podjęcie świadomej decyzji, uwzględniając złożoność produktu i rodzaj klienta,
7.4 stosować sposób wynagradzania swojego i osób wykonujących czynności agencyjne w jego imieniu, który nie
jest sprzeczny z obowiązkiem działania zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów, w szczególności nie
przewidujący ustaleń dotyczących wynagrodzeń, celów sprzedaży lub innych, które mogłyby stanowić zachętę
do proponowania klientowi określonej umowy ubezpieczenia, w sytuacji gdy mógłby zaproponować inną
umowę, która lepiej odpowiadałaby potrzebom klienta,
7.5 przekazywać wszystkie informacje do klientów, w tym reklamowe lub marketingowe, w sposób jasny, rzetelny
i niewprowadzający w błąd oraz je właściwie oznaczać,
7.6 przekazać klientowi dokument informacyjny o proponowanym produkcie spełniającym wymagania
i potrzeby klienta, zgodnie z art. 8 i 9 Ustawy,
7.7 po zawarciu umowy ubezpieczenia, ma obowiązek zachowywać w tajemnicy wszelkie informacje uzyskane
w związku z wykonywaniem umowy dotyczące klienta.
MINIMALNY ZAKRES OCHRONY UBEZPIECZENIOWEJ
Bank akceptuje zawarte przez klienta ubezpieczenie jako zabezpieczenie ekspozycji kredytowej, jeśli spełnia ono uznawane w Banku minimalne warunki ochrony ubezpieczeniowej, tj.
- zakład ubezpieczeń (wystawca polisy) znajduje się na Liście Zakładów Ubezpieczeń akceptowanych przez Bank, dostępnej TUTAJ, oraz
- umowa ubezpieczenia spełnia minimalne kryteria ochrony ubezpieczeniowej
MINIMALNE KRYTERIA OCHRONY UBEZPIECZENIOWEJ W PRZYPADKU UBEZPIECZEŃ MAJĄTKOWYCH:
- maksymalna odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń nie powinna być mniejsza niż wartość rynkowa ubezpieczanego mienia, będącego przedmiotem zabezpieczenia kredytu;
- ochrona ubezpieczeniowa powinna obejmować istotne ryzyka, jakie mogą wystąpić w czasie użytkowania rzeczy ruchomej lub nieruchomości (np. ubezpieczenie mienia od ognia i innych zdarzeń losowych, kradzieży z włamaniem i rabunku), chorób i upadków (dotyczy zwierząt), dewastacji, katastrofy budowlanej, ubezpieczenia casco (dotyczy: pojazdów, maszyn i urządzeń w ruchu z własnym napędem i bez własnego napędu, pojazdów szynowych, statków powietrznych, statków żeglugi morskiej i śródlądowej). Ocena istotności ryzyka zależy od rodzaju ubezpieczanego mienia oraz miejsca jego przechowywania;
- umowa ubezpieczenia/polisa nie może zawierać klauzul umownych, które uniemożliwiają wypłatę znacznej części odszkodowań/świadczeń na poczet zabezpieczenia ryzyka Banku;
- brak franszyz uniemożliwiających wypłatę znacznej części odszkodowań/świadczeń na poczet zabezpieczenia ryzyka Banku.
MINIMALNE KRYTERIA OCHRONY UBEZPIECZENIOWEJ W PRZYPADKU UBEZPIECZEŃ NA ŻYCIE:
- polisa powinna zapewnić ochronę z tytułu śmierci:
- niespowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem, co najmniej do 70 roku życia ubezpieczonego (z uwzględnieniem okresu kredytowania i wieku kredytobiorcy),
- spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem co najmniej do 80 roku życia ubezpieczonego (z uwzględnieniem okresu kredytowania i wieku kredytobiorcy);
suma ubezpieczenia powinna obejmować co najmniej kapitał kredytu w wysokości kwoty pozostałej do spłaty w dniu zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego.